vrijdag 13 juni 2008

Ademtherapie, wat is dat?

Praktische informatie
 
Ademtherapie zoals ik die toepas in mijn praktijk als psycholoog is niet alleen een behandeling maar vooral ook een manier om ‘aan jezelf te werken’. Je zou het een vorm van zelftherapie of zelfgenezing kunnen noemen. Het is tegelijkertijd psychotherapie, maar dan met inbegrip van lichaam en energiehuishouding. We zouden ook kunnen spreken van psychofysieke- of psycho-energetische therapie. De ademhaling vervult een centrale rol in het proces van heel- en eenwording waaraan ik met de cliënt werk. Wàt je ook maar doet om jezelf in harmonie te brengen – therapie, yoga, meditatie of vormen van ‘energiewerk’ - zolang je verkeerd ademt, werk je jezelf tegelijkertijd tegen.

Daarom praten we niet alleen over klachten en problemen, maar doen we doorgaans ook een adem-ontspanningsoefening. Zo’n oefening maakt het mogelijk, je energie weer te laten stromen zoals het de bedoeling is. Met een geluidsopname van de oefen-instructies kan de cliënt thuis oefenen, of waar dan ook. In vervolg-sessies bespreken we, hoe het gaat met eventuele problemen en met het oefenen. Met een nieuwe oefening werken we steeds gerichter aan stremmingen, blokkades en verkrampingen.

In zekere zin is deze vorm van ademtherapie een soort meditatieve acupunctuur - met je aandacht in plaats van met naalden. Het is prachtig om te ontdekken dat je de doorstroming van je energie kunt bevorderen met je aandacht, en dat je veel dieper kunt ontspannen dan je voor mogelijk hield. Op basis van de juiste ademhaling visualiseren we energiestromen en neemt de ruimte in onszelf toe - vooral door de energiestromen met onze aandacht te volgen.

Zo gaan we ook steeds meer ons hele lichaam bewust bewonen. Deze manier van werken is verwant aan yoga en chi kung (qi gong) maar ook aan oude Westerse benaderingen voor innerlijke ontwikkeling en heelwording. Chakra’s (energiecentra) en nadi’s (meridianen, energiebanen) vormen één geheel, één ‘energiehuishouding’. De oefeningen zijn sterk gericht op loslaten wat er niet in je energiehuishouding thuishoort, en opengaan voor nieuwe, genezende kracht. Hoe meer alles weer stroomt zoals het hoort, des te duidelijker je gaat voelen dat loslaten naar beneden (tot in de aarde onder je voeten) één vloeiende beweging wordt met ontvangen van boven: licht, kracht en inspiratie vanuit de dimensie die ons als persoon te boven gaat.
                                                        

Meridianen (energiebanen)
Stromen tussen aarde en hemel v.v.
'Centeren' in het bekken
                                                                                                                                                                                                                                  Niet stagneren maar stromen en stralen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Deze werkwijze brengt je terug in het ‘hier en nu’, open tussen ‘aarde’ en ‘hemel’, met beide benen stevig op de grond. Zo bouw je een natuurlijke stevigheid op, zonder je te pantseren. Intussen laat je door het oefenen oud zeer los, als energie, en zonder dat het nodig is om het verleden te herkauwen.    Dat is een belangrijk verschil met klassieke psychotherapie, waarin het verleden vaak eerst wordt opgerakeld en bewust gemaakt. De veronderstelling is dat je het dan zou kunnen loslaten. Maar in de praktijk valt dit vaak tegen, doordat er in het lichaam en de subtiele energiehuishouding toch nog onbewust van alles wordt vastgehouden.

In deze vorm van ademtherapie wordt de volgorde als het ware omgedraaid: eerst laten we los en komen we terug in het hier en nu, door te ‘centeren’ en te ‘aarden’. En vervolgens blijkt vanzelf, wat er nog verder moet worden losgelaten – als energie. Zo verliest het verleden zijn greep op ons en kunnen we vrij en open in het leven staan. Natuurlijk kom je op weg daar naartoe ook je weerstanden tegen, maar daar kun je doorheen leren ademen. En zo laat je pas werkelijk los wat er niet in je hoort te blijven hangen. Het belangrijkste wat je op je weg door dit leven nodig hebt, is de kracht om overal doorheen te gaan - 'rechtop en oprecht', zegt Hetty Draayer dan. Die kracht is er als je ademt, oefent en leeft vanuit het punt waarom het in de ademtherapie gaat: het 'chi-punt', eventueel uitgebreid tot het 'kosmisch oog' (zie elders op deze blog). Zo stemmen we ons ook weer af op de 'genezende leidraad', de primaire verbinding van 'hemel' en 'aarde' door ons heen.

Lichaam, ziel en geest als één geheel

De 'genezende leidraad', verbinding met hemel en aarde
Sommige cliënten willen alleen werken aan specifieke lichamelijke klachten, zoals hyperventilatie, hoofd- en nekpijn of andere spanningsklachten (want dat zijn het vaak). Dat is ook O.K. - ieder mag natuurlijk zijn of haar eigen doel stellen. En alleen al door op de juiste wijze in te ademen en beter uit te ademen, kan er in korte tijd veel veranderen. Maar eigenlijk gaat het om lichaam, ziel en geest als één geheel. Deze vorm van ademtherapie helpt om van van innerlijke verdeeldheid te komen tot eenheid in jezelf.

Uiteindelijk gaat het om eenwording van je individuele levensvorm met de hele wereld die je waarneemt, en zelfs met Datgene wat daar bovenuit gaat en alles omvat. Dat is de echte genezing. Want je ervaart dan aan den lijve dat je niet bent opgesloten in jezelf, niet ‘afgescheiden’ maar verbonden met het grote Leven. We zijn er dan als een individu met een duidelijke vorm – maar transparant voor de helende krachten van aarde en hemel. Onze energie stroomt en straalt weer in plaats van te stagneren. Nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden openbaren zich, en zo brengt deze weg tot Zelfbewustwording ons ook tot verwerkelijking van ons ware Zelf. Voor wie ertoe bereid is, vormt deze benadering een heel transformatieproces.

Loslaten, bewust worden, opengaan en transformeren

Voordat ik op deze manier ging werken, volgde ik vanaf 1981/82 de opleiding van Hetty Draayer. Niets heeft zoveel voor mijn ontwikkeling betekend als het jarenlang dagelijks meditatief oefenen, de individuele sessies die ik van haar kreeg en het deelnemen aan haar stilte-weekends en andere retraites. Met het doorgeven van deze weg ben ik pas begonnen toen zij me daarom vroeg. Voor mij persoonlijk was het een voor de hand liggende volgende stap in mijn eigen transformatieproces, ook in de zin van het verdiepen van m'n vaardigheden om anderen van dienst te zijn. En nog steeds oefen ik dagelijks met geluidsopnamen van Hetty Draayer, om me voor te bereiden op het werk met cliënten, om los te laten wat ik was gaan meevoelen en om verder te gaan op de innerlijke weg.

Inmiddels begeleid ik naast de individuele praktijk ook twee doorgaande cursusgroepen, waarin we aansluitend op de oefeningen zitten in stilte - de eigenlijke meditatie. In Utrecht geef ik 2x per jaar de introductiecursus 'Omgaan met energieën' (zie www.parapsy.nl). Het oefenen is een goede voorbereiding op het innerlijk verstillen, juist door het centeren in je lichaam en het aarden en zuiveren van je energiehuishouding. 'Meditatie' betekent eigenlijk 'in je midden komen', en dat wordt mogelijk door het ademen en oefenen vanuit het 'chi-punt' of 'kosmisch oog'. Op dit blog kun je nog diverse andere teksten lezen over mijn werk en over de benadering van Hetty Draayer, ook citaten van haarzelf.

Enkele praktische gegevens

Mijn praktijk is aan huis, in Sint-Michielsgestel, onder de rook van ’s-Hertogenbosch. Per auto is het dorp gemakkelijk te bereiken vanaf de snelweg ’s-Hertogenbosch-Eindhoven. Vanaf het NS-station ’s-Hertogenbosch gaat bus 156 (richting Eindhoven) hier naartoe.
De duur van een individuele sessie is ongeveer 1 uur en een kwartier. De kosten bedragen € 90,- incl btw (en worden niet vergoed door ziektekostenverzekeraars; ter compensatie is er voor mensen met een zeer krappe beurs korting mogelijk). Bij voorkeur reken ik contant af (met kwitantie). Een geluidsopname van de aangereikte oefening kun je naderhand gratis van internet downloaden, nadat ik je per e-mail een link heb toegestuurd. Maar je kunt ook zelf een digitaal opname-apparaatje meenemen (bijv. een voice recorder).

Voor het maken van een afspraak kun je me het beste een mailtje sturen. Eventueel laat ik dan je mijn telefoonnummer weten voor verder overleg. Ook een mailtje met wezenlijke persoonlijke vragen is welkom op peter.kampschuur@kpnmail.nl

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ha peter ken je mij nog?
Ik ben Els van www.opzoeknaarjezelf.nl

Hoe gaat het nu met je heb nog vaak aan ons gesprek gedacht, de laatste tijd wel steeds minder, maar kan het nog redelijk goed terig halen.

Fijn dat je nu ook je eigen stekje op het grote internet hebt. Veel succes verder.
Gr Els

Peter Kampschuur zei

Ha Els,

Ja, natuurlijk ken ik je nog. En ook ik herinner me ons fijne en zinvolle gesprek van destijds. Inmiddels heb ik ook wel eens een cliënt naar je verwezen. Heb je nog iets gehad aan het boek van Hetty Draayer dat ik je gaf?
'k Wens jou ook veel succes, maar dat heb je al, geloof ik. Er wordt nog veel naar zichzelf gezocht. Keep up the good works...

Hartelijke groet,
Peter